Chápu, rozumím a nestěžuji si


Média nám lžou. Měli bychom být suverénní, soběstační a neutrální. Evropská unie je největší zlo od dob Sovětského svazu. Co muslim, to terorista... Jsou názory, které mne dovedou rozesmát. Nebo naštvat. Většinou záleží na tom, od koho je slyším.

Každý má pochopitelně právo dospět k vlastnímu závěru. Jednou z výhod individualismu je fakt, že si všichni můžeme myslet totéž. Každý cítíme potřebu seberealizace a akceptace. A proto se snažíme své myšlenky vyjádřit nahlas a zároveň o nich polemizujeme s ostatními. Inu, polemizujeme... Občas se spíš hádáme. Protože ti druzí si nemyslí totéž, jejich vidění světa je zkreslené propagandou. Musíme se pokusit vysvětlit jim, kde dělají chybu.

Měl jsem vždycky pocit, že validita mého názoru se měří dle mé schopnosti tento svůj názor si obhájit. Jenomže kdy jsem naposledy uznal, že se mýlím? Moc rád bych věřil, že něco takového jako omyl neznám, leč to nezní příliš pravděpodobně. A jakkoli se snažím zůstat otevřený všem nápadům a myšlenkám, v praxi se mi zatím povedlo pouze být tolerantní a nezpochybňovat oponentovo mentální zdraví. I když u některých radikálnějších názorů je to poměrně obtížné.

Přestože to čas od času nevydržím a začnu místo logické argumentace kázat svou pravdu, nejsem na tom bohužel nejhůř. Někteří lidé se pro kázání narodili. Věc se má tak a tak. Tečka. Taková je pravda a kdo nesouhlasí, ten je debil. Ona i přílišná tolerance a hyperkorektnost časem unaví.

Závidím těm, kteří z toho všeho mají jen srandu. K ničemu se moc hlasitě nevyjadřují a hledí si svého. Provedl jsem pár pokusů o něco podobného, ale nepovedlo se mi to. Škoda. Zdá se tedy, že mi nezbývá nic jiného, než pokračovat v toleranci.

Ovšem zvláště v současné situaci to není nic lehkého. Navíc, čím je člověk starší, tím víc se spoléhá na konformitu jednoduchých řešení. Ono to koneckonců bude lidi vždycky svádět. Sebedestrukce.

Battlestar Galactica Season 2 OST: Prelude to War