Pravda o nebezpečích městské cyklistiky

Myslím, že nejlepší obranou proti hlouposti je ignorace. Jenomže občas už toho je prostě moc a já se musím vyjádřit. Nalijme si tedy čistého nealkoholického vína a přiznejme si jednu věc: cyklisté jsou extrémně nebezpeční.

Pocházím z vesnice, kde kolo patří k základní výbavě každé rodiny. A přestože moje rodná dědina stále nemá víc než dva tisíce obyvatel, dopravní situace se tam od mého dětství rapidně změnila. Tehdy nebyl problém hrát na silnici fotbal. Dnes je něco takového vzhledem k počtu projíždějících aut nemyslitelné. Obecný úřad na to zareagoval vcelku logicky a nechal postavit několik multifunkčních sportovních hřišť, aby uchránil své malé občánky od hrozící katastrofy. Přesto někteří rodiče hazardují se životy svých potomků a nechávají je jezdit na kole. No a teď si vezměte, že problémy malé obce přenesete do města, kde je mnohem víc lidí a tím pádem i aut. Dovedete si představit ten chaos, kdyby všechny děti v Brně jezdily na kole? A s nimi všichni dospělí? Jen na to pomyslím, už mi naskakuje husí kůže.

Cožpak nám nestačí, že musíme ve městech trpět chodce? Kdy by si nevzpomněl alespoň na jednu negativní zkušenost s lidmi přecházející silnici? To jejich sebevražedné skákání do vozovky udělalo již nejednoho řidiče nešťastným. Pěší jsou však naštěstí ještě relativně pomalí. Kdežto cyklisté, motorkáři a bruslaři dovedou poctivého spěchajícího člověka teprve vystresovat. Nikdy nevíte, kdy se vám objeví v cestě. Neustále počítají s tím, že automobil má stejnou brzdnou dráhu jako oni. Nebo že mají přednost. Snaží se zavést cyklostezky, i když ulice jsou již tak příliš úzké, že se v nich dá jen obtížně parkovat. A parkování je přitom velice důležité. Přece nenecháte svoji ženu tahat těžký nákup tři sta metrů do auta do bytu, hm?

Najdou se tací, co by auta ve městech nejraději zrušili právě na úkor cyklistů a MHD. Připomeňme si však několik věcí, které tito naivní lidé okázale přehlížejí:

-Auto je mnohem efektivnější a pomůže nám ušetřit drahocenný čas. Díky němu nemokneme na zastávce, ani nepřijedeme do práce zpocení.
-MHD je nepohodlná, pomalá a zpožďuje se. Přidejte k tomu riziko teroristických útoků, nutnost neustálého přesedání a fakt, že vůz nikdy nezastaví tam, kde to opravdu potřebujete.

-Jakékoli omezení aut nemá v zemi, která je natolik závislá na automobilovém průmyslu, smysl. Opravdu chcete, aby kvůli vašemu kolu přišli stovky lidí o práci?

-Jízda autem je extrémně bezpečná díky airbagům a samotné skutečnosti, že v autě jste neustále obklopeni nějakým materiálem.

-Auto můžete mít v mnoha barevných variacích, tramvaj ne.

Dnes o tom nikdo nechce slyšet, ale ve všech městech by měl platit absolutní zákaz kol, inline bruslí a motorek. Většina linek městské hromadné dopravy si navíc zaslouží rapidní omezení provozu, aby řidičům zbytečně nezavazela. Metra se to samozřejmě netýká. Chybějící parkovací domy mohou snadno vzniknout ve spolupráci se zarytými odpůrci automobilismu. Nehledě na to, že aktivisté již z principu pracují zadarmo.


Doufám, že naše města konečně procitnou z iracionální ekoterostistické mystifikace a my budeme moci používat takový způsob dopravy, který je co nejdůstojnější občanům civilizované křesťanské země.

Jestli si to čte nějaký majitel autosalonu, preferuji černou barvu. A žádné SUV.